17.08.2016

BASINA VE KAMUOYUNA

Devam eden çatışmalı ortam, tüm yıkıcı boyutlarıyla karşımızda durmaktadır. Toplumsal yaşamın dengesini alt üst eden, demokratik yapısını zedeleyen ve ilerleyişini önleyen bir durum arz etmektedir. Yaşanan bu çatışmalı ortam, uzlaşma ve çözüm diyaloglarını engellediği gibi olası uzlaşma ve çözüm yollarını da kapatmaktadır.

Bildiğiniz gibi torba yasası ile halkların iradesiyle seçilmiş belediyelere yönelik kayyım atamaları Meclis Genel Kurulunun gündemine alındı. Daha önce milletvekili dokunulmazlığının kaldırılmasına yönelik çıkarılan yasaların, ülke demokrasisine hiçbir katkı sağlamadığı ortada iken şimdi de yerel yönetimlere yönelik yasalar çıkarılmak istenmektedir.  2015 yılının ortalarından itibaren seçimle iş başına gelmiş onlarca belediye başkanı ve meclis üyesi, çeşitli gerekçelerle gözaltına alınmış ve tutuklanmıştır. Seçimle işbaşına gelmiş belediyelere kayyım atanması, hukukun evrensel ilkelerine, uluslararası sözleşmelere ve ulusal yasalara da aykırıdır. Hukuk ilkeleri ve Anayasanın izin vermediği kayyım atama engelini gidermek için Torba yasası çıkarmak başlı başına hukuka aykırı bir durum olup kabul edilebilecek bir durum değildir. STÖ olarak 26 Haziran 2016 tarihinde kayyım atamasına karşı olduğumuzu basınla paylaştığımız gibi belediyelere yönelik kayyım atama tartışmaları, Türkiye demokrasisi açısında oldukça geriletici ve gerginliğe zemin sunan siyasal bir tutum olarak değerlendirdiğimizi ifade etmek isteriz. Halk tarafından seçilmiş yerel temsilcilerin kayyım yoluyla görevlerinden alınmaları demek, milyonlarca seçmenin iradesini de tanımamak anlamına gelir. Her fırsatta sandığı işaret eden siyasal iktidarın, sandıktan çıkan iradeyi tanımaması kendi söylemleriyle çelişmektedir.

Çatışmalı ortamda yıkılan kentler ve sit alanlarının Yerel Yönetimler ve Kent dinamiklerini devre dışı bırakarak, Merkeziyetçi bir anlayışla yeniden inşa sürecine girmek, halk iradesi ve çoğulcu demokrasi anlayışı ile bağdaşmamaktadır. 15 Temmuz’daki darbe girişimini önleme konusunda inisiyatif alan Türkiye halkları bugün özellikle Kürt coğrafyasındaki halkların iradesine yönelik yapılan yasa çalışmalarının altı defaatle çizilerek demokratik yaşam çizgisine hizmet etmemiş olduğunu belirtmek isteriz. Bu manada Hakkari ve Şırnak illerinin İl statüsünden çıkarılmak istenmesi halkın iradesine yapılan başka bir Anti Demokratik tutumdur kabul edilemez.

Demokratik bir toplum inşa etmenin ve sorunları çözüme taşımanın tek yöntemi diyalogdur, müzakeredir diyoruz. Bu nedenle çatışmalı tarafların acil olarak, müzakere koşullarının sağlanması amacıyla çatışmasızlığa geri dönmeli, bunun için sorumluluk bilinciyle hareket etmeli ve duyarlılık göstermelidirler.

 

 

JI ÇAPEMENÎ Û RAYA GIŞTÎ RE

 Rewşa şerê ku didome, bi hemû hêlên xwe yên rûxîner li pêşberê me disekine. Rewşeke ku denge ya jiyana civakî ser û bin dike, avaniya wê ya demokratîk dihincirîne û pêşveçûna wê asteng dike derpêş dike. Ji ber ku dezgehên desthilatiya siyasî di polîtîkayên arasteyî şerî de di nav helwesteke bi îsrar de ne, mixabin derçûna feraseteke bi ger û ya çareserî û li hevhatinî asteng dike, cardin rê û rêbazên ku ji bin bandorên derdora şerî rizgar dikin asteng dike.

Wekî em dizanin bi zagona torbeyê tayîn kirinên kayyiman a arasteyî şaredariyên ku bi îradeya gel hatine hilbijartin derket rojeva LijneyaGiştî ya Meclisê. Digel ku diyar e zagonên ku beriyani harasteyî rakirina destnedayîni ya parlamenter an hatibûn derxistin, tu têkariyeke ji demokrasiya welêt re dabîn nakejî, niha têxwestin ku zagonên arasteyî rêveberiyên xwecihî werin derxistin. Piştî nîveka sala 2015’yan bi dehan şaredar û endamên meclisê, bi sedemên cihêreng xistine bin çavan û girtine. Tayîn kirina kayyiman a li şaredariyên ku bi hilbijartinê hatine ser kar, dij rabera zagonên netewî, peymanên navneteweyî û rêgezên gerdûnîyên hiqûqê ne jî. Ji bo ji holêrakirina vê dijrabertiyê derxistina biryarnameya di hikmazagonî de (BHZ/KHK) bi tena sere xwe rewşeke derhiqûqî ye û nabe ku were qebûl kirin. Çawa ku em wek rêxistinên civaka sivîl (RCS/STO) dijberiya xwe ya di derbarê tayînkirina kayyiman a 26’ê Hezîrana 2016’yan de bi çapemeniyê re par ve dikin, em dixwazin bînin ziman ku em nîqaşên tayînkirina kayyiman a arasteyî şaredariyan, bi awayê ku ji hêla demokrasiya Tirkiyeyê ve gelek paşve hiştî ya helwesteke siyasî û ji rageşiyê re zemînê çêdike dinirxînin. Gotina bi rêya kayyiman ji peywirê girtinan û nerên xwecihî ku ji hêla gel ve hatine hilbijartin, tê wateya nenaskirina îradeya bi milyonan hilbijêran. Desthilatiya siyasî kudi her fersendê de sindoqê nişan dide bi nenaskirina îradeya ku sindoqê der ketiye re bi gotinên xwe re dikeve nakokiyê.

Bi feraseteke Navendîparêz bê bandor hiştina Rêveberiyên Xwecihî û dînamîkên Bajêr û ji nû ve ketina navpêvajoya avakirina qadên sît û bajarên ku di dema şer de rûxiyane, bi feraseta îradeya gelî û demokrasiya piranîparêz re li hevnayê. Em dixwazin destnîşan bikin ku gelên Tirkiyeyê ku di mijara astengkirina teşebusa derbeya 15’yê Tîrmehê de înîsîyatîfê girtin îro bi taybetî bixêzandin a binê xebatên zagonî ya bi çendî caran ku arasteyî îradeya gelên li ser erdnîgariya Kurd pêkhatine ji xêza jiyana demokratîk re xizmetê nakin. Divê wateyê de daxwaza derxistina Colemêrg û Şirnexê ya ji statuya Bajariyê helwesteke din a Antî Demokratik a li hember îradeya gel e, nayê qebûlkirin.

Em dibêjin tekane rêbaza avakirina civakeke demokratîk û kişandina pirsgirêkan a nav çareseriyê diyalog e, muzakere ye. Ji ber vê yeke lazim e hêlêndi şer de bilezgînî, bi mebesta dabînkirina mercên muzakereyê vegerin bêçalakîtiyê.

  1. İNSAN HAKLARI DERNEĞİ DİYARBAKIR ŞUBESİ
  2. TÜRKİYE İNSAN HAKLARI VAKFI DİYARBAKIR TEMSİLCİLİĞİ
  3. DİYARBAKIR BAROSU
  4. DİYARBAKIR TABİP ODASI
  5. DİYARBAKIR TİCARET SANAYİ ODASI
  6. DİYARBAKIR SANAYİCİ İŞ ADAMLARI DERNEĞİ
  7. GÜNEYDOĞU GENÇ İŞ ADAMLARI DERNEĞİ
  8. GÜNEYDOĞU TEKSİTCİ İŞ ADAMLARI DERNEĞİ
  9. ORTADOĞU SANAYİCİ VE GİRİŞİMCİ İŞ ADAMLARI DERNEĞİ
  10. MAZLUM – DER
  11. TEMİZLİK VE SOSYAL İŞ VERENLER DERNEĞİ
  12. DOĞU VE GÜNEYDOĞU İŞ KADINLARI DERNEĞİ
  13. MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI DİYARBAKIR ŞUBESİ
  14. MİMARLAR ODASI DİYARBAKIR ŞUBESİ
  15. İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI DİYARBAKIR ŞUBESİ
  16. ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI DİYARBAKIR ŞUBESİ
  17. JEOLOJİ MÜHENDİSLERİ ODASI DİYARBAKIR ŞUBESİ
  18. HARİTA VE KADASTRO MÜHENDİSLERİ ODASI DİYARBAKIR ŞUBESİ
  19. ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI DİYARBAKIR ŞUBESİ
  20. MADEN MÜHENDİSLERİ ODASI DİYARBAKIR ŞUBESİ
  21. ÇEVRE MÜHENDİSLERİ ODASI DİYARBAKIR ŞUBESİ
  22. ŞEHİR PLANCILARI ODASI DİYARBAKIR ŞUBESİ
  23. KİMYA MÜHENDİSLERİ ODASI DİYARBAKIR ŞUBESİ
  24. JEOFİZİK MÜHENDİSLERİ ODASI DİYARBAKIR BÖLGE TEMSİLCİLİĞİ
  25. PEYZAJ MİMARLARI ODASI DİYARBAKIR BÖLGE TEMSİLCİLİĞİ
  26. İÇ MİMARLARI ODASI DİYARBAKIR TEMSİLCİSİ
  27. DİSK/ENERJİ-SEN DİYARBAKIR TEMSİLCİLİĞİ
  28. DİSK/GÜVENLİK-SEN DİYARBAKIR TEMSİLCİLİĞİ
  29. DİSK DİYARBAKIR BÖLGE TEMSİLCİLİĞİ
  30. EĞİTİMSEN DİYARBAKIR 1 NOLU ŞUBE
  31. EĞİTİMSEN DİYARBAKIR 2 NOLU ŞUBE
  32. EĞİTİMSEN DİYARBAKIR 3 NOLU ŞUBE
  33. SES DİYARBAKIR ŞUBESİ
  34. BES DİYARBAKIR ŞUBESİ
  35. TÜMBELSEN DİYARBAKIR ŞUBESİ
  36. HABERSEN DİYARBAKIR ŞUBESİ
  37. YAPIYOLSEN DİYARBAKIR ŞUBESİ
  38. TARIMORKAMSEN DİYARBAKIR ŞUBESİ
  39. ESM DİYARBAKIR ŞUBESİ
  40. BTS DİYARBAKIR ŞUBESİ
  41. DİYARBAKIR MALİ MÜŞAVİR ODASI
  42. ORTADOĞU SANAYİCİ VE GİRİŞİMCİ İŞADAMLARI DERNEĞİ
  43. KAMU EMEKÇİLERİ KONFEDERASYONU                                                                       
  44. DİYARBAKIR 78LİLER DAYANIŞMA VE ARAŞTIRMA DERNEĞİ
  45. PİRSULTAN ABDAL DERNEĞİ                        
  46. ENGELLİLER MECLİSİ               
  47. EKOLOJİ MECLİSİ                  
  48. KADIN AKDEMİSİ                        
  49. CEREN KADIN DERNEĞİ                                                
  50. SELİS KADIN MERKEZİ                  
  51. DİKASUM                                
  52. SARMAŞIK DERNEĞİ
  53. GÖÇDER
  54. TUHAD-FED
  55. Diyar TUHAD-DER
  56. DİAYDER                     
  57. KÜRDİ-DER
  58. KÜRT ENSTİDÜSÜ
  59. ROJAVA YARDIMLAŞMA DERNEĞİ
  60. MEZOPOTAMYA HUKUKÇULAR DERNEĞİ
  61. ÖZGÜR GAZETE CEMİYETİ DERNEĞİ         
  62. BARIŞ ANNELERİ MECLİSİ                       
  63. MEYADER
  64. GENEL İŞ 1
  65. GENEL İŞ-2
  66. DİK
  67. DİYABAKIR 1.SANAYİ SİTESİ YÖNETİMİ
  68. DİYABAKIR 2.SANAYİ SİTESİ YÖNETİMİ
  69. DİYABAKIR 3.SANAYİ SİTESİ YÖNETİMİ